Amazon vlastní takmer polovicu …

Amazon vlastní takmer polovicu amerického trhu elektronického predaja

Spoločnosť Amazon je v súčasnosti gigantom hneď vo viacerých sektoroch. Jedným z nich je oblasť zameraná na cloudové úložiská a technológie, ktoré spotrebiteľom sprostredkuje služba Amazon Web Services (AWS). Táto divízia spoločnosti Amazon je aktuálne vôbec najväčším poskytovateľom cloudových digitálnych služieb pre podniky, vlády a jednotlivcov. Služba AWS v rámci prvého kvartálu roka 2018 pokrývala až 33% trhu spojeného s cloudovou infraštruktúrou – spoločnosť Microsoft predbehla o celých 13% a pred produktmi spoločnosti Google si udržiavala náskok o hodnote 6%. Keďže spoločnosti Amazon sa darí dominovať tomuto sektoru, medzi svoje zásluhy si bude môcť pripísať aj prestížny $10-miliardový projekt v spolupráci s americkým Pentagónom, ktorý sa bude realizovať po dobu niekoľkých rokov.

O niečo menej výnosným je podnikanie spoločnosti Amazon na poli elektronického predaja. Čo sa však týka celkového rozsahu tohto podnikania, iba veľmi ťažko by si hľadala hodného konkurenta. Agentúra eMarkter uviedla, že objem elektronických predajov tohto giganta na území Spojených štátov v priebehu roka 2018 narastie až o pozoruhodných 30%, čím dosiahne hodnotu $258 miliárd. Keby sa toto očakávanie skutočne naplnilo, spoločnosť Amazon by zodpovedala až za 49,1% objemu elektronických predajov v USA.

Jeff Bezos
Jeff Bezos

Čo sa týka trhovej kapitalizácie, ostatní hráči v rámci tohto sektora sa delia doslova o omrvinky, na ktoré spoločnosť Amazon zatiaľ nerozšírila svoj vplyv. Ďalších deväť najväčších mien disponuje súhrnným podielom na trhu o hodnote 22%, pričom tento zlomok je medzi zúčastnených hráčov rozdelený nasledovne:

Zvyšných 29% pokrývajú všetky ďalšie predajné spoločnosti, ktoré ponúkajú svoj sortiment aj v online prostredí. Jedná sa o najrôznejšie podniky, od spoločnosti Bed Bath & Beyond až po najmenšie rodinné firmy, ktorých sú na území Spojených štátov celé milióny.

Online predaje spoločnosti Amazon spadajú do dvoch kategórií. Jedná sa ako o „priame predaje“, tak aj o takzvané „sprostredkované predaje“, pri ktorých predajnú platformu Amazonu využívajú ďalší predajcovia. Obe tieto kategórie v súčasnosti vykazujú pozitívny nárast, ale práve sprostredkované predaje sú hybnou silou aktuálneho rozmachu technologického giganta.

Očakáva sa, že objem sprostredkovaných predajov bude v priebehu roka 2018 zodpovedný až za 68% celkového obratu elektronického predajného portálu spoločnosti Amazon. Priame predaje budú medzi tým zodpovedať za 32% všetkých transakcií.

  • eBay: 6,6%
  • Apple: 3,9%
  • Walmart: 3,7%
  • Home Depot: 1,5%
  • Best Buy: 1,3%
  • QVC Group: 1,2%
  • Macy’s: 1,2%
  • Costco: 1,2%
  • Wayfair: 1,1%

Celkový objem elektronického predaja na území Spojených štátov v prvom kvartáli medziročne vzrástol o 16% a je tak na dobrej ceste za prekročením míľnika na úrovni 500 miliárd dolárov.

Niektoré druhy predaja však aj naďalej odolávajú presunu na internet a to najmä v dôsledku špecifickej povahy ponúkaného produktu, ktorý nie je možné poskytovať zákazníkom v online prostredí. Reč je predovšetkým o benzíne, nových a jazdených automobiloch, potravinách a nápojoch. Tento typ predajov spoločne predstavuje až 51% celkových tržieb kamenných obchodov.

Zvyšných 49% predajov kamenných obchodov sa nachádza pod priamym nátlakom zo strany internetových predajní. Najväčší dopad online predaja pociťujú najmä veľké obchodné domy, ktorých predaje neustále klesajú už od roku 2001. Kamenné obchody prišli v priebehu tohto obdobia až o 22% svojho obratu, pričom tento podiel si pripísali na konto práve internetové predajne.

Keďže takmer polovica predajov v online prostredí sa odohráva na portáli Amazon, podiel, ktorý táto spoločnosť prebrala od všetkých kamenných obchodov, predstavuje viac než 10%. A to hovoríme iba o jedinej spoločnosti, ktorá stojí proti obrovskému počtu malých predajcov.

Spoločnosť Amazon však ani napriek tomu s takýmito výsledkami nie je spokojná, pretože predaj potravín a nápojov je v rámci Spojených štátov mimoriadne veľkou podnikateľskou príležitosťou. Tento sektor predaja sa však dodnes odmieta presunúť do online prostredia a to aj napriek opakovanému úsiliu viacerých predajcov, vrátane spoločnosti Safeway, ktorá začala vyvíjať iniciatívu v tomto smere už pred dvadsiatimi rokmi.

Podobne aj spoločnosť Amazon sa síce viac-menej úspešne pokúsila vyvinúť vlastnú online platformu na predaj potravín, ale v konečnom dôsledku radšej vykonala akvizíciu potravinárskej spoločnosti Whole Foods. Dôvodom však nie je ambícia Amazonu objavovať možnosti kamenných obchodov, ale skutočnosť, že týmto krokom sa bude snažiť dosiahnuť dominanciu v rámci predaja potravín už v priebehu nasledujúcich dvoch desaťročí. Aby sa však tejto spoločnosti podarilo úspešne dosiahnuť svoj cieľ, bude musieť presvedčiť Američanov, aby nakupovali svoje potraviny na internete. Na takýto prípad už existuje precedens, keďže Američania v súčasnosti bežne nakupujú na internete aj topánky, pričom v minulosti sa celý národ dušoval, že k takejto situácii nikdy nedôjde.

Amazon sa rozrastá práve takýmito postupnými krokmi. A predaj potravín v USA je navyše príliš významnou oblasťou na to, aby si ju tento gigant nechal ujsť. Nepochybne sa jedná o náročnú výzvu, ktorú umocňuje práve skutočnosť, že doteraz sa ešte nikomu nepodarilo presvedčiť amerických spotrebiteľov, aby nakupovali svoje potraviny na online platformách. Podobne ako v ostatných smeroch svojho podnikania, aj v tomto prípade sa spoločnosť Amazon prezentuje neoblomným odhodlaním a ostáva nám iba čakať na výsledky jej úsilia.

Spoločnosti Jeffa Bezosa trvalo takmer celé štvrťstoročie, kým na trhu získala takýto pozoruhodný podiel. Na druhej strane niet žiadnych pochýb o tom, že aj naďalej sa bude snažiť získavať viac. Spoločnosti Amazon sa v priebehu svojej kariéry podarilo otriasť americkým sektorom predaja a aktuálne predstavuje bezkonkurenčne dominantnú silu. K úspechu tejto spoločnosti pochybne prispieva skutočnosť, že má vybudovaný pravdepodobne najvýkonnejší distribučný systém v USA. Zaužívaným pojmom sa stal aj takzvaný „Amazon efekt“, pričom príkladom tohto javu je situácia, v ktorej Amazon odkúpi nejakú online lekáreň a akcie doteraz najväčších farmaceutických predajcov CVS a Walgreens sa okamžite začnú prepadať. Keď totiž Amazon začne podnikať neočakávané kroky, všetci predajcovia sa začínajú triasť. Spoločnosť Walmart, ktorá po dlhé roky úplne ignorovala sektor elektronického predaja, v súčasnosti údajne začína zhromažďovať prostriedky a chystá sa brániť svoj podiel na trhu pred Amazonom. Napriek úctyhodnej iniciatíve však dosahuje prinajlepšom zmiešané výsledky. Online predaje spoločnosti Walmart aktuálne dosahujú veľmi malý podiel na celkovom elektronickom trhu v Spojených štátoch – vo výške iba 3,7%.

Okrem uvedených faktov nemôžeme zabúdať ani na to, že spoločnosť Amazon vystupuje aj v úlohe knižného vydavateľa. Ďalej sa tiež snaží osloviť cieľové publikum televíznych spoločností či služieb ako Netflix. V poslednej dobe sa pomocou projektu „Unified Ad Marketplace“ dokonca začala angažovať do sektoru online marketingu, čo predstavuje inváziu trhu, ktorému v súčasnosti dominujú hráči ako Google a Facebook. Alexa a ďalšie „inteligentné“ zariadenia pripojené na internet už kolonizujú domovy spotrebiteľov a ovplyvňujú všetky druhy rozhodnutí, ktoré domácnosti robia – nehovoriac o údajoch, ktoré posielajú naspäť do centrály Amazonu. Nedá sa tak poprieť, že spoločnosť Amazon sa čoraz viac rozširuje do nových teritórií.

Podobné: Amazon investoval do indického start-upu v sektore online poistenia

Niektorí účastníci trhu dokonca vyzývajú vládne orgány k tomu, aby zakročili proti spoločnosti Amazon a zabránili jej v absolútnom ovládnutí amerického predajného sektoru. Nachádzame sa však na internete a snaha o ukončenie monopolu Amazonu je ekvivalentná snahe o priklincovanie želatíny na stenu. Je totiž zjavné, že spotrebitelia si Amazon obľúbili. V opačnom prípade by tu predsa nenakupovali. Pravdou však ostáva aj fakt, že všetko, čo Amazon predáva, je možné kúpiť aj inde a často lacnejšie.

Napriek tomu je niečo znepokojujúce na predstave, že jedna spoločnosť sa stáva takou dominantnou v toľkých rôznych smeroch. Omnoho závažnejším je však fakt, že niekoľko ďalších spoločností úplne dominuje v rámci iných oblastí, v ktorých sa spotrebitelia pohybujú na pravidelnej báze. Budúci vývoj je síce otázny, ale internetu zatiaľ môžeme vďačiť za to, že takíto giganti sa ešte aj v súčasnosti stretávajú s aspoň relatívnou konkurenciou.

Zdroj: Fortune, MatketWatch